Investeren in Mensen
Het proces
Het creëren van rendement op IT verloopt via een weloverwogen proces. In dit proces worden de volgende 7 stappen uitgevoerd:
- Scan van de huidige situatie en daarmee de baseline voor het bouwproces.
- Strategie ontwerp en communicatie van de vertaling naar IT producten.
- Landschap om de toekomstige situatie weer te geven.
- Roadmap die de richting en organisatie bepaald voor selectie en implementatie.
- Ontwerp van de IT onderdelen.
- Realisatie om de gekozen inrichting te realiseren.
- Overdracht van de operatie.
De rode draad
Bij alle stappen wordt het IT-Huis als rode draad gebruikt. Het IT-Huis bestaat uit vijf onderdelen die het IT domein binnen een organisatie vertegenwoordigen.
Sturing, de ‘schoorsteen’ die zorg draagt voor richting, besturing en organisatie van IT.
Operatie, de aansturing van de IT processen is het ‘dak’ van het huis.
Functionaliteit, alle toepassingen als de ‘kamers’ die het huis geschikt maken voor bewoning.
Techniek, het ‘fundament’ onder het IT-Burgerhuis.
Informatie, unieke en afgebakende activiteiten. De ‘deur’ naar verbouwing, aanpassing of uitbreiding.
De IT Scan
De basis voor IT verbetering ligt in een gedegen analyse van de huidige omgeving en het in kaart brengen van verwachtingen. Daarom is de IT Scan een eerste logische stap. Het geeft organisaties een goede start voor een structurele verbetering van IT.
Door de IT Scan heeft een organisatie op een snelle manier een objectieve beoordeling in handen. Het geeft een organisatie niet alleen inzicht in de status van de IT omgeving maar maakt ook helder op welke gebieden acties noodzakelijk zijn. Door het betrekken van diverse medewerkers bij de IT Scan worden ook de verwachtingen met betrekking tot IT in kaart gebracht.
Wat is rendement op IT
Rendement op IT klinkt goed, maar wat betekent het nu concreet? Rendement op IT komt op allerlei plekken binnen de organisatie tot uiting:
- Het zorgt bijvoorbeeld voor de continuïteit van de organisatie doordat cruciale systemen doen wat ze moeten doen.
- Het heeft positieve invloed op de financiële resultaten omdat goed ingerichte en functionerende IT bijvoorbeeld zorgt voor het terugbrengen van faalkosten, het verkorten van doorlooptijden en het sneller kunnen bedienen van en factureren aan klanten.
- Het verhoogt de klanttevredenheid omdat medewerkers altijd de beschikking hebben over up to date klantinformatie die zij voor hun functie nodig hebben, waardoor ze de klant goed en snel kunnen bedienen.
- Medewerkers zelf kunnen efficiënt en met plezier werken omdat de systemen hen ondersteunen bij de uitvoering van hun taken in plaats van hen te belemmeren met onnodige administratieve handelingen en procedures.
- Rendement op IT betekent ook adequate procesbesturing en maakt voortdurende organisatieontwikkeling mogelijk omdat goede bedrijfsinformatie inzicht biedt in kansen waar een bedrijf snel en flexibel op in kan spelen.
Wilt u door IT-Councelor gebeld worden?
Dan kunt u uw contactgegevens achterlaten, dan bellen wij u z.s.m. terug.